Jau teju kā 15 gadus piedāvājot klientiem uzstādīt auto sakabes āķi esmu saskārusies ar vieniem un tiem pašiem jautājumiem, ko uzdod klients saņemot piedāvājumu ar 2-6 dažādu ražotāju āķiem. Saņemot piedāvājumu, kur stabiņā pretim āķa ražotāja nosaukumam ir norādīts neliels tehnisko parametru apraksts, pamanāms arī ir atšķirīgs cenu līmenis. Kāpēc tik atšķirīgas ir cenas? Ar ko tie āķi atšķiras? Kam man jāpievērš uzmanība? Tie ir tikai daži no ierastajiem jautājumiem. Tādēļ pastāstīšu par visu pēc kārtas, kam kopējā piedāvājumā būtu jābūt iekļautam, kā arī par dažiem mītiem un patiesībām.

Sakabes āķis nav tikai tā redzamā daļa, kas redzams zem bampera. Āķa kronšteins tiek stiprināts, pieskrūvēts pie auto rāmja speciāli tam paredzētajās vietās, ko paredzējis auto ražotājs. Tāpēc katram auto ir savs āķis un to varēs mainīt tikai viena modeļa ietvaros. Piemēram, VW Golf VII ir 3 dažādi tipi un katram tipam savs āķis – 3/5 durvju versija, Variant un Alltrack versija – katram cits un nebūs iespējams tos mainīt savā starpā. Pieprasot āķa uzstādīšanas izmaksas ir svarīgi servisam pateikt uz kuru auto tas tiks montēts. Būs jānosauc auto marka, modelis un izlaiduma gads. Papildus noteikti jāmin modeļa tips– vai tas ir kombi, vai sedan, pat tādi parametri kā Hybrid, CNG gāzes iekārta, Sporta versija vai “M pakotne” utt palīdzēs piemeklēt tieši jūsu auto piemēroto āķi.

Ar ko tad piedāvātie āķi atšķiras viens no otra? Mēs esam divu ražotāju – GALIA Slovakia un Enganches ARAGON – pārstāvji, taču piedāvājam un uzstādām arī citu ražotāju pārstāvju ievestos āķus, kā piemēram Nīderlandē ražotos BRINK, Vācijā – ORIS, Polijā ražotos STEINHOF un AUTOHAK sakabes āķus. Kāpēc ar tik daudz ražotāju āķiem būtu vērts strādāt? Jo ne visi ražotāji tos ražo un piedāvā visiem auto modeļiem. Ja ir kāds specifisks un reti sastopams auto, tad ir liela iespēja, ka spēsim atrast arī tavam auto piemērotu risinājumu. Vēl svarīgas ir apstrādes kvalitātes prasības un tehniskie parametri. Mūsu pārstāvētie āķi ir cinkoti un ražotāji garantē, ka tie nerūsēs un nepakļausies Latvijas mainīgajam klimatam. Piemēram, GALIA āķi cinkoti un ražotājs to atstājis spīdīgu ar cinka kārtu virspusē. Šeit mēs sastopamies ar dažām prasībām un gaumi – kādam tas šķitīs kā simpātisks aksesuārs, kādam gluži pretēji – tas ir iemesls izvēlēties cita ražotāja piedāvājumu. ARAGON āķa ražotājs ir parūpējies par kvalitāti līdz niansēm un šis tiešām atbildīs pat klientam ar sevišķi augstām prasībām – āķis ir pulēts, cinkots un pēc tam pārklāts ar speciālu epoksīda pārklājumu melnā krāsā. Noņemamā āķa gala uzglabāšanai ir paredzēta simpātiska soma, kurā jau atradīsi ražotāja krāsās – oranžā un melnā – noliktus cimdus higiēniskai āķa ievietošanai tam paredzētajā vietā. Visi ražotāji, kuru āķus piedāvājam, savus produktus ir sertificējuši un reģistrējuši, tie ir droši un pārbaudīti. Arī pārējie āķi, kurus piedāvājam ir droši, pārbaudīti ar sakārtotu dokumentāciju un garantiju.

Sertificējot un testējot āķus tiek noteikta arī āķa kapacitāte – piekabes pilna masa, kā arī vertikālā slodze uz āķa galu. Kas būtu jāzina par šiem rādītājiem? Protams, vissvarīgākā ir auto ražotāja informācija, ko tas iesaka par spēju vilkt piekabi. Īpaši jāpievērš uzmanība Hybrid modeļiem un elektro automobiļiem. Jautā pārstāvjiem, lai pēc šasijas numura nosaka, vai tas ir atļauts un kāds svars ir atļauts, ja tev nav pieejama informācija servisa grāmatiņā. Ja tev ir standarta dzinēja auto, arī šeit būtu jāzina ražotāja rekomendācijas. Zinot tās, tev jāizvērtē kādam nolūkam āķis ir pārsvarā vajadzīgs. Ja vilksi piekabi, vai treileri, būs jāpievērš uzmanība piekabes pilnas masas rādītājiem. Piemēram, viens ražotājs ir sertificējis āķi piekabes masai 1850 kg, bet otram pārbaudēs atļaujas izsniegtas 2200 kg smagai piekabei. Reizēm šiem rādītājiem ir būtiska loma kāda konkrēta produkta izvēlei. Ja gadījumā āķis tiek uzstādīts tikai velo turētāju pārvadāšanai, tad vissvarīgākais būs tieši vertikālās slodzes rādītājs. Arī šis rādītājs dažādiem ražotājiem var atšķirties – piemēram, vienam auto modelim viens ražotājs piedāvās 85 kg slodzi, kāds cits testā pierādījis, ka brīvi iztur pat 120 kg slodzi.

Piedāvājumā vienam ražotājam redzat cenu fiksētam, noņemam un pat vertikāli noņemam āķim?

Pirmais, ko var pamanīt ir cenu atšķirības. Fiksēts ir lētāks, noņemams parasti ir dārgāks vidēji par 50-90 EUR, bet vertikāli noņemams vēl par aptuveni 100 EUR dārgāks. Tātad fiksētais mūsu valstī vēl nav aizliegts pat ja pie tā nav piestiprināta ne piekabe, ne velo turētājs. Daudzi jau zina, ka ārpus Latvijas robežām par to var nākties maksāt palielu sodu un, pirms turpināt ceļu tālāk, būs jānoņem āķa gals. Šis ir drošības jautājums, lai sadursmes gadījumā otram auto, vai pat pasažieriem, netiktu nodarīts pārlieku liels kaitējums āķa dēļ. Aiz vien retāk, bet tomēr šad tad nākas dzirdēt no klientiem, ka āķis tiek izvēlēts fiksētais, kaut gan paredzēts to izmantot reti un viens no iemesliem, ja kāds “ieskrien” aizmugurē, tad lai tas pasargā viņu pašu, bet “ieskrējējs” pats vainīgs. Šis jau būs ētikas un cilvēcības jautājums. Ja šis temats tiek aizskarts, tad mēs mazliet paturpinām sarunu, no cilvēciskā viedokļa neatbalstu šādu motivāciju, jo katrs mēs veidojam pasauli … Bet, ja mēs atgriežamies par izvēli starp fiksētu vai noņemamu āķi, tad arī fiksētie āķi ir stiprināti ar 2 skrūvēm un nepieciešamības gadījumā tos var gan noskrūvēt, gan pieskrūvēt. Fiksētais lieti noderēs, ja to izmantosi bieži un regulāri.

Viegli noņemams āķa gals ar iestrādātu ērtu mehānismu būs laba alternatīva, ja āķi izmantosi gana reti, vai sezonāli. Pārējā laikā tas netraucēs un vienmēr to atradīsi auto bagāžniekā, lai tiktu izmantots tad, kad nepieciešams. Noņemams āķis ir ērtāk ieliekams un izņemams, bet tam būs redzama ligzda un var nojaust, ka šim auto āķis ir. Ligzdai priekšā ir ievietots simpātisks korķītis, bet tā eksistence ir nosakāma. Prasīgākie auto braucēji izvēlas otru noņemamā āķa risinājumu – vertikāli noņemams āķis, lai no ārpuses pat nevarētu noteikt, ka šim auto tas ir uzstādīts. Šeit gan jābrīdina, ka ievietošana un izņemšana prasa nedaudz vairāk pūles, kā iepriekš minētajam. Pats gals stiprinās precīzi perpendikulāri zemei – no lejas uz augšu zem bampera, arī ligzda nav vienkārši saskatāma, tāpēc būs jāpieliecas vairāk …

Elektroinstalācija. Ar bloku vai bez? Jāprogrammē vai tomēr nav? Un kas ir 7p un 13p rozete?

Ja ar āķa mehānisko daļu būtu vairāk vai mazāk skaidrs, ka to pievieno speciāli rūpnīcas paredzētajās vietās, tad pievienojot piekabi vai velo turētāju tam būtu jāatspoguļo auto aizmugurējo lampu informācija. Piekabei noteikti ir jāatspoguļo un CSDD piekabes tehniskajā apskatē pārbaudīs 6 gaismas signālus:

7P grafiks 
1. pagrieziens K
2. miglas lukturis
3. sazemējums
4. pagrieziens L
5. gabarīts L
6. bremžu lukturis
7. gabarīts K

Ja tavai piekabei vai citai iekārtai ir 7 kontaktu dakša, tad ērtāk ir izvēlēties tieši tādu rozeti, lai nav jāizmanto pārejas. Ja tavai piekabei ir Eiropas standarta 13 kontaktu dakša, tad labāk elektroinstalācijai ir izvēlēties tieši tādu rozeti. Tā būs vienkāršāk lietošanai, kā arī šai instalācijai būs iespējams pieslēgt vismaz vēl vienu signālu un tas ir atpakaļgaitas lukturis.

Automašīnas tiek ražotas aizvien gudrākas un ekonomiskākas, arī elektropatēriņa ziņā. Šobrīd nu jau retai mašīnai nebūs vajadzīgs papildus CC vai CAN bloks. Šis bloks kalpo kā signāla pastiprinātājs un aizsargs starp pievienoto piekabi un auto datoru. Bloks ļaus precīzi piekabei attēlot auto signālus, kā arī borta dators nesaskatīs apdraudējumu, ko varētu attēlot, ja šāds bloks netiktu uzstādīts. Bieži jaunu garantijas auto īpašnieki ir saņēmuši no auto tirgotāja ieteikumu izmantot tikai specifisko, speciāli šim modelim ražoto elektroinstalāciju. Pamatā šis bloks ne ar ko neatšķiras no pārbaudīta universālā risinājuma un pildīs tieši tādas pašas funkcijas. Ne reti speciāli paredzētie bloki ir neaktīvi un pēc uzstādīšanas klientam jādodas vēl pie auto dīlera, kuram ir pieejama specifiskā auto datora programma un bloks ir jāprogrammē. Pārsvarā ar programmēšanu bloks tiek “pamodināts”, aktivizēts, bet papildus funkcijas nav paredzētas. Piemēram, esot pievienotai piekabei un ieslēdzot atpakaļgaitu – dažiem ražotājiem tā automātiski atslēgtu parkošanās sensorus, bet citiem tā pat būtu jāatslēdz ar pogu. Vai arī par miglas lukturi, ja programmēšana paredz, tad pievienojot piekabi tas degtu tikai piekabei. Arī stabilitātes kontroles atbalsts var tikt programmēts, ja tas vispār ir paredzēts. Bieži šīs funkcijas netiek piedāvātas, tādēļ izvēle par elektroinstalācijas veidu – specializētais vai universālais bloks – paliek tieši klienta pusē. Protams, ir automašīnas, kurām izvēloties elektroinstalāciju piedāvāsim tikai oriģinālo jeb specifisko risinājumu. Šajā gadījumā piedāvājumā universālais risinājums pat netiks izskatīts. Piemēram, šādi auto ir Landrover, atsevišķi Mercedes Benz modeļi, kā arī daži Audi modeļi. Ja piedāvājumā iekļaujam universālo risinājumu, tas nozīmē, ka tas ir pārbaudīts un uzņemamies atbildību to piedāvājot.

Daži jauno auto dīleri klientam stāsta, ka jebkurš papildus aprīkojums jāuzstāda tikai pie viņiem, ja citur, tad tikai oriģinālais, jo šādi var zaudēt garantiju. Patiesība vai mīts? Tā ir paša klienta brīva izvēle kur SAVAM auto uzstādīt sakabes āķi vai citu papildus aprīkojumu. Šajā gadījumā klients ir īpašnieks savam auto, par to maksājis savu grūti nopelnīto naudu un arī izvēlei – cik daudz un kur to tērēt – ir paša klienta ziņā. Mēs kā serviss, kurš savus pakalpojumus sniedz jau vairāk kā 20 gadus ar nemainīgu nosaukumu un reģistrācijas numuru atbildam par padarīto darbu ar garantijas saistībām. Sakabes āķis tiek uzstādīts stingri pēc ražotāja instrukcijām un rekomendācijām, un tas nekādā veidā nevar ietekmēt auto kopējo garantiju. Arī pašai automašīnai ir vesela virkne ar sarakstu, uz ko garantija neattiecas. Auto īpašnieks ir saimnieks pār savu kustamo īpašumu un ir jāzina savas tiesības.

Noslēgumā vēlos apkopot, lai izvēlētos piedāvāto sakabes āķu variantus ir svarīgi precīzi nosaukt sava auto marku, modeli, tipu, izlaiduma gadu, kā arī pievienot informāciju par specifisko aprīkojumu. Ja tev ir zināms, pievieno informāciju kāda rozete būtu jāpiedāvā. Jo precīzāka informācija par vēlamo sakabes āķa veidu, jo ātrāk un precīzāk var sagatavot piedāvājuma apskatu.

Rekomendācija no āķu ražotājiem: Pirms pievienot piekabi jānodrošina, ka uz āķa ābola ir uzlikts solidols vai cita smērviela, lai nerastos berze un saudzētu āķi no mehāniskas iedarbības. Ja esi izvēlējies kādu no krāsotajiem āķiem, kas nav cinkoti, padomā arī ar papildus kopšanu, lai tas nerūsētu un būtu pietiekami simpātisks aksesuārs tavam auto.

Lai drošs un ērts ir Tavs ceļš!

Vita

26688388
Pildas iela 8, Rīgā
info@geste.lv